Artikler, 12. juni 2012

Jeg vil hellere tabe mine penge end mit personlige brand

Er ens brand ikke troværdigt, falder man igennem, mener Jubii-stifteren Martin Thorborg, der hellere vil sætte sine penge end sit personlige brand på spil.

En poloshirt og et par cowboybukser er Martin Thorborgs standarduniform. Skal han til møde med statsministeren eller til begravelse, kan han godt lokkes til at iføre sig et jakkesæt, men det er ikke noget, han har på i det daglige – og det helt bevidst.

Tøjet er nemlig en del af Martin Thorborgs personlige brand, og han er ikke til stive jakkesæt. Det er også helt med vilje, at han bander, når han holder foredrag.

"Det handler om, at mit brand ikke skal være smart. Jeg er meget mig selv. Der er en masse, der prøver at være en masse, de ikke er, og så falder de igennem," konstaterer Martin Thorborg.

Walk the talk
Han er nok mest kendt som manden, der skabte søgemaskinen Jubii, men det er efterhånden nogle år siden, og Martin Thorborg har for længst lagt Jubii bag sig og kastet sig over andre projekter, for han er iværksætter helt ind i hjertet.

Foruden Jubii har han været med til at starte blandt andet Spamfighter, e-mail-værktøjet Supportfighter, investeringsportalen Euroinvestor og iværksætterportalen Amino, og så har han også nået at udgive en par bøger, ligesom han tager ud og holder foredrag.

"Mit brand er i stor grad ’walk the talk’. Jeg ville aldrig tage udgangspunkt i noget, jeg bare har læst. Den praktiske erfaring er en meget vigtig ingrediens," fastslår Martin Thorborg.

"Jeg ser mange foredrag, når jeg selv er ude og holde foredrag, og jeg oplever professionelle foredragsholdere, der er eksperter i praktisk talt alt, bare fordi de på et tidspunkt har trukket en slæde i Grønland," fortsætter han.

Martin Thorborgs filosofi er enkel: Lad være at lade som om, du er noget, du ikke kan opfylde.

"Man skal først have sit fundament i orden. Man kan ikke bygge sit brand uden at have kompetencerne i orden."

Folkeskole og gå-på-mod
Derfor taler Martin Thorborg helt bevidst også kun om temaer, han har erfaring med. Han understreger i flere omgange, at han ikke har nogen stor uddannelse bag sig, men måtte opgive både gymnasiet og uddannelsen som politibetjent. Derfor har han klaret sig med folkeskolens 9. klasses eksamen og gå-på-mod.

Men han vendt det til sin fordel, forklarer han.

"Jeg taler meget i billeder, og det handler om, at jeg reelt ikke er særlig kvik. Jeg kan ikke følge med i en almindelig spillefilm, for jeg glemmer, hvem de medvirkende er og må spørge min kone. Jeg kan heller ikke spille skak. Men jeg tænker i billeder og kan forklare i billeder, så folk kan forstå det, og det bruger jeg rigtig meget i dag. Så man kan sige, at jeg har gjort mit handicap til min fordel."

Ikke bare B&O-Lars
For Martin Thorborg er det personlige brand helt afgørende, og han anbefaler alle at overveje deres eget personlige brand og arbejde med det. Melde sig ind i netværk, der kan hjælpe på vej, lægge en strategi for, hvor man gerne vil være om ti år og arbejde i den retning - men også at være realistisk.

"Man bliver aldrig en god basketball-spiller, hvis man er 1,20 meter. Man er nødt til at være realistisk med sine kompetencer og så afdække sine interesser," siger Martin Thorborg.

Han anbefaler samtidig, at man husker, at man er sit eget brand og ikke sin virksomheds. Den tid, hvor man var samme sted i mange år, er slut, og det skal man være opmærksom på.

"Det handler om, at man skal brande sig selv, og man skal tage sine ting med sig. Det nytter ikke at være B&O-Lars. Man skal flytte det hele med," understreger Martin Thorborg.

Og så mener han i øvrigt, at det er muligt at rette op igen, hvis man har lavet en dumhed, der kan være problematisk for ens personlige brand.

"Vi har alle lavet ting, som vi er kede af som unge, men det er aldrig for sent at sige undskyld."

Martin Thorborg har lavet mange forskellige ting igennem sin karriere og har positioneret sig som initiativrig og nytænkende. Og det er ikke noget, han vil give slip på.

"Jeg vil hellere tabe mine penge end mit personlige brand."

Relaterede nyheder