A-kasse – FTF-A

Uopfordret ansøgning

Kan man tillade sig at søge uopfordret?

 

Ja, absolut.

 

Men man skal vide, hvad man vil opnå.

Cv og ansøgning - råd og tips

Uopfordret ansøgning

Med en uopfordret ansøgning kan du vise arbejdsgiveren, at du er særligt interesseret i et job i netop den virksomhed. Ved at sende en uopfordret ansøgning kan du gøre opmærksom på dig selv uden at være i konkurrence med andre, og du kan lægge billet ind på en stilling, der matcher netop dine kompetencer.

Det svære er, at arbejdsgiveren ikke umiddelbart har nogen planer om at ansætte nye medarbejdere. Derfor skal du overbevise arbejdsgiveren om, at du kan skabe så stor værdi for virksomheden, at det giver mening at ansætte dig.

Til gengæld er det i modsætning til en almindelig ansøgning dig, der tager initiativet, og du kan selv bestemme, hvad du vil fokusere på, da du ikke er begrænset af krav i et stillingsopslag.

Gode råd til den uopfordrede ansøgning

Sæt modtager på
Noget af det, der er vigtigt, når du sender en uopfordret ansøgning, er, at du stiler den til en bestemt person i virksomheden, ellers kan du risikere, at den havner forkert og ikke bliver læst. Derfor skal du altid ringe til virksomheden, inden du sender ansøgningen for at høre, hvordan de behandler uopfordrede ansøgninger, og hvem du skal stile den til.

Kontakt virksomheden
Målet med at sende en uopfordret ansøgning er at få virksomheden til at tage en samtale med dig med det samme eller alternativt, at de husker dig, hvis der skulle komme en ledig stilling.

Derfor er det en god idé at skrive, at du vil kontakte virksomheden efter en uge for at høre om mulighederne for en samtale – og så sørge for at gøre det.

Vis hvad du kan
Når du skriver en uopfordret ansøgning, så adskiller det sig lidt fra en opfordret, da der ikke er et stillingsopslag at læne sig op af. Du skal derfor i højere grad arbejde for at vise, hvad du kan byde på, og hvordan virksomheden kan bruge dine kompetencer.

En klassisk fejl ved uopfordrede ansøgninger er, at de er for generelle, så virksomheden ikke kan se, hvilken stilling du reelt gerne vil have. Selvom det kan være svært at målrette en ansøgning til en stilling, der ikke er opslået, så gør dig alligevel nogle overvejelser om, hvad du søger efter, og vis det i ansøgningen.

Tjek stillingsbetegnelser
Det er en god idé at tjekke virksomhedens hjemmeside, profil på LinkedIn osv. for at finde ud af, hvilke stillingsbetegnelser, der er.  Du kan også bruge eksempelvis Jobindexs arkiv for inspiration til både virksomheder og brancher. Hvilke søgeord bruges? Hvilken betegnelse har stillingen præcist hos virksomheden? Hvad efterspørger de, og hvilke krav stiller de?

Tænk på ansøgningen som et dokument, der skal ”sælge” en samtale med dig. Hvad vil de gerne vide, før de kalder dig ind til en samtale, når der ikke umiddelbart er et job ledigt?

Tag læseren i hånden
Husk, at virksomheden ikke ved, at du søger, og ikke ved, hvad du søger efter eller kan. Det skal du vise i cv og ansøgning. Du skal tage læseren i hånden og forklare, hvad netop du kan tilføre virksomheden, som de ikke vidste, at de havde brug for.

Se de gode eksempler uopfordrede ansøgninger her.

Kontakt

Du kan kontakte vores job- og karriereteam på telefon 70 13 13 12, eller du kan booke et møde.

  1. Fandt du det, du ledte efter?

Kontakt os her

FTF-A - Din a-kasse
Snorresgade 15
2300 København S
Tlf. 7013 1312
E-mail

EAN: 5790001901936

Skriv til os

Nyhedsbrev

Modtag nyheder og
tilbud fra FTF-A på mail

Besøg os på Facebook
Følg os på YouTube
Besøg os på Google+
Se vores profil på LinkedIn

Til toppen

Cookies på FTF-a

Vi anvender cookies for at forbedre din oplevelse, opsamle statistik og huske indstillinger. Ved at klikke videre accepterer du dette. Læs mere

Luk