FTF-A

Nyheder og artikler

Få nyheder og inspiration til dit arbejdsliv

Nyheder og artikler fra FTF-A

Sådan får du sat flere flueben på din to-do-liste

19 december 2016

Nogle gange er det som om, at overspringshandlingerne står i kø. Ofte betyder det, at vores liste over ting, vi faktisk ønsker gjort, ligger og giver dårlig samvittighed. Her får du tre tips til at skrive to-do-lister, som motiverer dig til at få tingene gjort.

1) Skriv aktive sætninger
Start med at skrive alle de ting ned, du skal gøre. Alt der tager over fem minutter at lave, fortjener en plads på listen. Når du har skrevet alt ned, så kig på listen igen. Er opgaverne konkrete? Du skal nemlig ned i detaljeniveau, hvis opgaverne ikke skal virke uoverskuelige at gå i gang med.

Konkrete opgaver får du ved at skrive i aktive sætninger. Skriv eksempelvis: ”Gå ind på virksomhed X’s hjemmeside og læs de seneste nyheder” fremfor blot at skrive ”research virksomhed X.” Eller skriv ”Ring til Søren og spørg, om han har læst min uopfordrede ansøgning.” Eller hvis du skal arrangere juleaften, så skriv: ”Købe appelsiner og bag brød til anden juledag”.

2) Inddel i kategorier
Er din to-do-liste allerede blevet lang? Så bryd den ned ved at inddele den i grupper. Sidder du eksempelvis med en liste over alle opgaverne i en jobsøgningsproces, så skriv de punkter sammen, der handler om det samme job eller samme branche. Og tag så en gruppe ad gangen. Brug samme princip, som når du sorterer indkøbslisten i den rækkefølge, du bevæger dig gennem supermarkedet. Først frugt og grøntsager, dernæst mælk og yoghurt og til sidst kød og pasta.

3) Sæt tid på
Hvad enten du er tidsoptimist, -realist eller -pessimist, så er det en god idé at skrive minutter eller timer på opgaverne på din to-do-liste. Og vær så realistisk du kan. På den måde får du overblik og kan lettere planlægge din tid. En tommelfingerregel er kun at planlægge efter 60 % af din tid på arbejdet. Så er der nemlig også tid til uforudsete opgaver, som kommer ind fra højre.

App og papir
Din to-do-liste kan både trives på papir, i en app eller i opgavemodulet i Outlook. Det er en smagssag, og flere måder virker. Så slå dig løs og nyd at få tingene gjort.

Todoist, Wunderlist og Trello er eksempler på apps, der kan hjælpe dig med at planlægge og bevare overblikket.

Kontakt os her

FTF-A - Din a-kasse
Snorresgade 15
2300 København S
Tlf. 7013 1312
EAN: 5790001901936


Hvornår er det bedst at ringe til os?

FTF-A på Twitter

Besøg os på Facebook
Følg os på YouTube
Besøg os på Google+
Se vores profil på LinkedIn

Til toppen

Cookies på FTF-A

Vi anvender cookies for at forbedre din oplevelse, opsamle statistik og huske indstillinger. Ved at klikke videre accepterer du dette. Læs mere

Luk